Wanneer u hinder of overlast ondervindt kunt u dit melden bij de gemeente. Dit kunt u doen door een melding of een handhavingsverzoek in te dienen.

Melding

Een melding kan op de volgende manieren worden gedaan: telefonisch (0522 - 46 74 00), per mail (gemeente@staphorst.nl), met de post of in persoon op het gemeentehuis. Een melding kunt u anoniem doen. De gemeente bekijkt uw melding en beslist of zij er iets mee doet. Hierover wordt geen formeel besluit genomen. De meldingen geven ons inzicht in de aard en omvang van de overlast.

Handhavingsverzoek

Wanneer u een handhavingsverzoek indient, is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Staphorst verplicht een formeel besluit te nemen op uw handhavingsverzoek.

Een handhavingsverzoek kan alleen schriftelijk worden ingediend. Geeft u hierbij aan dat u een formeel handhavingsverzoek indient. Het handhavingsverzoek kan niet anoniem worden ingediend. Het handhavingsverzoek moet worden voorzien van uw naam, de datum en een duidelijke omschrijving waartegen volgens u handhavend moet worden opgetreden.

U stuurt uw handhavingsverzoek naar:

Gemeente Staphorst
t.a.v. het college van burgemeester en wethouders
Postbus 2
7950 AA Staphorst

Bij de beoordeling van het handhavingsverzoek wordt bekeken of u een belang heeft bij handhaving van de wet- en regelgeving. U moet belanghebbende zijn.

In het handhavingsbesluit geeft het college aan of zij handhavend op gaat treden of niet. Tegen dit besluit staan rechtsmiddelen open. U kunt bezwaar indienen wanneer u het niet eens bent met het besluit op uw handhavingsverzoek. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de kamer Bezwaar en Beroep.

Wanneer het college besluit om tot handhaving over te gaan, start zij een handhavingstraject. De overtredingen moeten dan worden beëindigd of ongedaan worden gemaakt. Dit kan in sommige gevallen ook door de niet toegestane situatie te legaliseren, bijvoorbeeld door het aanvragen en het verkrijgen van een omgevingsvergunning.