Milieu - Lokaal en regionaal beleid

Geur

Elke geur kan hinder veroorzaken. Dit is afhankelijk van onder andere de dosis, het geurtype, de blootstellingsfrequentie en de omgeving. Geurhinder kan ook gezondheidsrisico’s met zich meebrengen. Het kan bijvoorbeeld leiden tot hoofdpijn, misselijkheid, stress of spanningen.

De basis van het landelijk geurbeleid is opgenomen in een brief uit 1995 van de minister van VROM. Als algemeen uitgangspunt wordt gehanteerd het voorkomen van (nieuwe) hinder. Daarvan afgeleid is de volgende beleidslijn te geven:

  • als er geen hinder is, zijn maatregelen niet nodig;
  • als er wel hinder is, worden BBT-maatregelen toegepast (BBT staat voor Best Beschikbare Technieken);
  • mate van hinder kan onder andere worden bepaald via een belevingsonderzoek, hinderenquête, klachtenregistratie etc.;
  • de mate van hinder die nog aanvaardbaar is, wordt vastgesteld door het bevoegd bestuursorgaan.

Het landelijk geurbeleid werkt door in wet- en regelgeving als het Activiteitenbesluit en de Wet geurhinder en veehouderij. Bovendien hebben verschillende lokale overheden invulling gegeven aan het landelijk geurbeleid. Zo heeft de provincie Overijssel de Beleidsregel geur bedrijven (niet-veehouderijen) Overijssel 2018 vastgesteld en heeft de gemeente Staphorst lokaal geurbeleid voor veehouderijen vastgesteld (zie hieronder).

Voor zowel industriële als agrarische activiteiten kunnen op grond van het Besluit kwaliteit leefomgeving vanaf paragraaf 5.1.4.6 van toepassing zijn. Dit is de landelijke wet- en regelgeving waarin normen en afstanden zijn vastgesteld om geurhinder te beperken of voorkomen. Zie hiervoor de kamer 'Wetten'.

In onze gemeente komen veel agrarische bedrijven voor. Uniek voor Staphorst is dat deze bedrijven, naast het buitengebied, ook binnen de bebouwde kom voorkomen, namelijk in het beschermd dorpsgezicht (De Streek). Inherent aan agrarische bedrijvigheid zijn geuraspecten. Dit gaat mogelijk gepaard met een aantasting van het woon- en leefklimaat bij omliggende woningen. Omgekeerd betekent dat ook dat agrarische bedrijven het moeilijk hebben om het bedrijf te continueren. De landelijke regelgeving is niet ingesteld op dergelijke situaties. Zo moet de afstand tussen bijvoorbeeld een melkveebedrijf en een geurgevoelig object als een burgerwoning binnen de bebouwde kom 100 meter bedragen. Daaraan kan binnen de Streek in nagenoeg alle situaties niet worden voldaan.

De landelijke regels geven de mogelijkheid om bij een lokale verordening af te wijken van deze regels als daartoe een gebiedsvisie is opgesteld welke het afwijken van de normen rechtvaardigt. De gemeente Staphorst heeft een geurgebiedsvisie vastgesteld voor de gehele gemeente. Daarop gebaseerd is de verordening Geurhinder en Veehouderij 2016 vastgesteld.

De agrarische geuremissiekaart Staphorst betreft de geurcontouren die gelegen zijn rondom stallen die behoren bij veehouderijen binnen de gemeente Staphorst. Deze contouren zijn berekend/bepaald aan de hand van de gegevens die bij de gemeente bekend zijn vanuit de omgevingsvergunningen (toestemming milieu) c.q. de milieumeldingen. Deze kaart is ondersteunend in het ontwikkelen en maken van ruimtelijke plannen binnen de gemeente Staphorst. Komen uw plannen binnen of in de nabijheid (binnen een afstand van 30 meter) van deze contouren te liggen dan kan het gevolgen hebben voor de te ontwikkelen plannen. In dergelijke gevallen is het wenselijk contact met de gemeente op te nemen.

Disclaimer

De agrarische geuremissiekaart Staphorst betreft een indicatieve kaart en is aan ontwikkelingen onderhevig. De gegevens zijn bijgewerkt tot februari 2017 en ontwikkelingen die na deze datum zijn vergund in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (milieutoestemmingen) en gemeld in het kader van het Activiteitenbesluit zijn in deze kaart nog niet verwerkt. Hoewel deze kaart met grote zorg is samengesteld, zijn aan deze kaart geen rechten te ontlenen.

Luchtkwaliteit

Een goede luchtkwaliteit is belangrijk voor onze gezondheid. Maar door verkeer en industrie ademen we ook schadelijke stoffen in, zoals fijnstof en het gas stikstofdioxide. Ook landbouw, veeteelt en huishoudens veroorzaken luchtvervuiling. Denk aan bijvoorbeeld houtstook. Daarnaast is een deel van de luchtvervuiling in Nederland afkomstig uit het buitenland. Vice versa belandt een deel van onze luchtvervuiling in het buitenland. Door verschillende landelijke en Europese beleidsmaatregelen is de uitstoot van schadelijke stoffen sinds 1990 flink afgenomen.

Om de schadelijke werking van luchtvervuiling te beperken, stelt de overheid grenswaarden voor de vervuilende stoffen. Hierdoor is de luchtkwaliteit de afgelopen jaren verbeterd. Maar ook als de wettelijke (Europese) grenswaarden worden behaald kunnen gezondheidsklachten ontstaan of verergeren. Dat gebeurt namelijk al bij lage hoeveelheden fijnstof en stikstofdioxide. Om de gezondheidsrisico's verder te verminderen wordt met het Schone Lucht Akkoord toegewerkt naar de lager liggende advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie. In de gemeente Staphorst wordt vrijwel overal reeds voldaan aan deze advieswaarden en wordt voor de komende 10 jaar nog een verdere verbetering verwacht.

Wilt u meer weten over luchtkwaliteit? Bekijk dan de Atlas Leefomgeving.

Geluid

Geluiden zijn altijd om ons heen. Hard, aanhoudend of ongewenst geluid kan erg hinderlijk zijn en gezondheidsproblemen veroorzaken. Bekende vormen van geluidsoverlast zijn lawaai afkomstig van verkeer, bedrijven, evenementen of horeca.

De gemeente heeft een aantal taken op het gebied van geluid. Deze taken staan beschreven in de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer. Deze wetten staan vermeld in de kamer 'Wetten'.

Daarnaast heeft de gemeente geluidbeleid vastgesteld. Dit beleid is voor wat betreft industrielawaai geënt op het gebied ‘De Streek’. De Streek betreft een langgerekt gebied aan weerszijden van de Oude Rijksweg en de Gemeenteweg tussen de Lichtmis te Rouveen en de Baldersmaatweg te Staphorst. Kenmerkend voor dit gebied is de dichtheid aan bebouwing en de mix van bedrijvigheid en woningen. De mix van bedrijvigheid en woningen leidt ertoe dat bij nieuwe ontwikkelingen over en weer rekening gehouden moet worden met elkaars belangen. Deze ontwikkelingen kunnen onder andere betrekking hebben op de realisatie of wijziging van woningen en/of bedrijvigheid. Gebleken is dat deze verschillende functies op (vaak zeer) korte afstand van elkaar kunnen leiden tot conflicterende belangen. Zo zijn er vanuit de bedrijven gezien ‘rechten’ om bepaalde activiteiten uit te mogen voeren, waarbij de aanwezigheid van woningen deze 'rechten' al kan beperken. Bij realisatie van nieuwe woningen zullen altijd de rechten van aanwezige bedrijven gerespecteerd moeten worden.

Als gevolg van het ontbreken van toegesneden industrielawaaibeleid, dient elke ruimtelijke ontwikkeling, en elke vergunningaanvraag en melding volgens de Omgevingswet te worden beoordeeld overeenkomstig de geldende voorschriften, richtlijnen en jurisprudentie. Indien er behoefte bestaat om hier van af te wijken, dient dit van geval tot geval opnieuw gemotiveerd te worden.

De gemeente Staphorst heeft eenduidig geluidsbeleid voor het gebied De Streek ten aanzien van industrielawaai. Het beleid is eenvoudig toepasbaar en doet recht aan het bijzondere karakter van de omgeving waar het in stand houden van mengvormen van bedrijvigheid en woningen wenselijk geacht wordt.

Verder is voor de hele gemeente vastgesteld: geluidbeleid in het kader van de Aanvullingswet geluid. De Aanvullingswet geluid regelt de beheersing van de geluidshinder van het wegverkeer, van het spoorverkeer en van de gezoneerde industrieterreinen. Voor zijn doorwerking is de wet veelal gekoppeld aan de Wet ruimtelijke ordening. Bij het opstellen van ruimtelijke plannen dient te worden voldaan aan de geluidsnormen. Het wettelijk regime maakt in het algemeen onderscheid tussen bestaande en nieuwe situaties. Voor nieuwe situaties wordt uitgegaan van scherpere normen dan voor bestaande situaties.

Op de geluidniveaukaart kunt u zien wat de te verwachten geluidniveaus zijn in 2030 als gevolg van wegverkeerslawaai binnen de gemeente.

Bodem

De bodem vormt een belangrijke schakel in het ecosysteem waarin wij leven. Mens, dier en plant gebruiken de bodem maar door het gebruik ervan kan de bodem ook uit evenwicht raken. Hierdoor kunnen schadelijke effecten voor de leefomgeving en gezondheid ontstaan. De Aanvullingswet bodem heeft als doel om de bodem te beschermen. In de Aanvullingswet bodem worden regels gesteld over grondverzet op land. De wetten treft u aan in de kamer 'Wetten'. Ook is er gemeentelijk bodembeleid. En raadpleeg de themasite 'Bodem' van de Provincie Overijssel en de asbestsignaleringskaart.

Beleidsnota tijdelijke grondopslagen

Binnen de gemeente is een groep bedrijven (aannemers, loon-, grondverzet -, landbouwmechanisatie-, transportbedrijven, stratenmakers, etc.) gevestigd die zich bezig houdt met enigerlei vorm van grondverzet. Vanuit deze groep bedrijven bestaat een behoefte tot het tijdelijk opslaan van partijen grond (maximaal 6 maanden), aangezien er voor de vrijgekomen grond vaak geen directe mogelijkheid tot verwerking voorhanden is. Het kan dus voorkomen dat de grond, al dan niet tijdelijk, blijft liggen op de plek waar deze is vrijgekomen. Het Omgevingsplan laat dit gebruik niet toe. De gedachte daarachter is dat grond- en zandhopen voor een aantasting van het landschap kunnen zorgen. Om deze reden worden ze vanuit ruimtelijk oogpunt dan ook in principe als ongewenst beschouwd. In tegenstelling tot het in het Omgevingsplan opgenomen beleid, kan grondopslag onder voorwaarden landschappelijk best aanvaardbaar zijn. Dat geldt zeker voor tijdelijke opslagen. In de beleidsnota tijdelijke grondopslagen staan de voorwaarden aangeven waaronder tijdelijke opslag kan plaatsvinden.

Bodemonderzoek

De aanleiding om bodemonderzoek uit te voeren kan zeer divers zijn. Het doel en de aard van het bodemonderzoek varieert daardoor ook sterk. Zo kan bodemonderzoek worden uitgevoerd in het kader van de aanleg van infrastructurele werken, het winnen van bouwstoffen, het realiseren van gebouwen en het bouwrijp maken van de bodem. Onderzoek naar de milieuhygiënische kwaliteit van de bodem kan een onderdeel zijn van dit bodemonderzoek, naast bijvoorbeeld archeologisch of grondmechanisch onderzoek.

Milieubeleid provincie Overijssel

Het provinciaal beleid op gebied van het thema milieu staat vermeld in hun Omgevingsvisie.

Stop op Geitenhouderijen Overijssel

Overijssel heeft een geitenstop ingevoerd. Geitenhouderijen mogen met ingang van 28 september 2018 niet meer uitbreiden. Dit betekent dat het verboden is het aantal geiten dat op een bestaande geitenhouderij wordt gehouden te vergroten. Ook mogen nieuwe bedrijven zich niet meer vestigen en is het omzetten van een agrarisch bedrijf naar een geitenhouderij niet meer toegestaan. Zie: partiële herziening Omgevingsverordening Overijssel voor geitenhouderijen.

Lijst milieuvergunningen en -meldingen

Disclaimer

Deze lijst is aan ontwikkelingen onderhevig. De gegevens zijn bijgewerkt tot februari 2019 en ontwikkelingen die na deze datum zijn vergund of zijn gemeld in het kader van de Wet milieubeheer zijn in deze lijst nog niet verwerkt. Hoewel deze lijst met grote zorg is samengesteld, zijn aan deze lijst geen rechten te ontlenen.

Inzien dossier

U kunt het dossier van een locatie op deze lijst inzien. Neem hiervoor contact op met het Omgevingsloket zodat zij het dossier kunnen klaarleggen op een afgesproken datum.