Wanneer u als professional een bijzonder plan heeft dat niet of nauwelijks voor komt in onze gemeente, dan bieden wij u de mogelijkheid aan om informatie te vragen bij de Omgevingstafel. Het gaat om plannen die meerdere aspecten omvatten en die qua complexiteit afwijken van de meer gebruikelijke zaken, zoals een splitsing van een woning of invulling van een open plek.

Proces

Een verzoek om behandeling in de Omgevingstafel dient u als conceptaanvraag in via omgevingswet.overheid.nl(externe link). Op het aanvraagformulier moet bij ‘Aanvraagnaam’ worden vermeld dat het om een verzoek voor de Omgevingstafel gaat. Voorbeeld: Omgevingstafel herontwikkeling Binnenweg.

Op het intekenformulier kunt u globaal een beschrijving van het plan geven. Ook kunt u aangeven welke aspecten (bijvoorbeeld KGO, Milieu of Verkeer) behandeld moeten worden. Het intekenformulier, eventuele foto’s en/of een schets tekening voegt u als bijlage toe aan de zaak.

Wanneer wij het plan binnen krijgen, beoordelen wij of het plan geschikt is voor de Omgevingstafel. U wordt door ons geïnformeerd of dit het geval is en zo ja, wanneer het plan behandeld gaat worden. Van de zitting wordt door ons een verslag gemaakt. U kunt dit gebruiken bij de uitwerking van de plannen. De daarin vermelde aandachtspunten moeten in ieder geval zijn verwerkt in de QuickScan.

De Omgevingstafel komt minder frequent bijeen als de Omgevingskamer. De wachttijd voor behandeling in de Omgevingstafel kan dus langer zijn.